Craps

Ken jij het bekende dobbelspel Craps? Sommige spelers vinden het een heel lastig spel, maar als je dit bekende, leuke, maar ook lastige spel nog niet kent, vertellen we je graag waarom Craps zo leuk is, we leggen het je graag uit.

Door de verschillende mogelijkheden van Craps is het echt een uitdagend spel. We leggen graag hier alle regels uit, zodat het spel gemakkelijker voor je wordt.

Je hebt twee dobbelstenen nodig om Craps te kunnen spelen, slechts twee dobbelstenen. De eerste worp van de game is de ‘come out roll’. Tegen het geld in van de bank zet je ook geld in, een openingszet bij de eerste worp.

Als je een openingszet hebt gedaan, dan kun je gaan inzetten, gokken of je denkt dat de werper gaat winnen of verliezen met de twee dobbelstenen.

Regels Craps

De werper wordt de shooter genoemd. Als jij dus de dobbelstenen gooit op het moment dat je moet gooien, dan ben jij de shooter in het spel. Er is geen croupier om het spel in de gaten te houden bijvoorbeeld of die bepaalt hoe het gaat. Nee, dat is niet het geval.

De som van de twee dobbelstenen moet samen elf zijn of zeven. Als dit het geval is, dan heb je gewonnen. Je kunt ook verliezen natuurlijk, als je met de twee dobbelstenen twee, drie of twaalf gooit.

Dan heb je verloren. Wordt er een vier, een vijf, een acht, een zes, een negen of een tien gegooid, dan heb je een punt gewonnen. De werper kan weer gooien, totdat de shooter tot zeven gooit, dan moet hij stoppen met werpen. Als het niet gebeurt, moet hij blijven gooien, tot dat het wel gebeurt. Hij wint pas als hij precies zeven heeft gegooid.

Craps uitleg spel: de volgende shooter

Natuurlijk kan de shooter, de werper, ook verliezen. Aan de linkerkant van de shooter, daar gaat de worp dan heen en dan kan de shooter de twee dobbelstenen naar hem of haar opschuiven. Dan is het de beurt aan de volgende om goed te werpen en te winnen.

De marge bij Craps is erg klein en de werper heeft een klein nadeel van één tot anderhalf procent. Het is dus belangrijk als je echt meer kans wilt hebben om te winnen, om vaker beurten te hebben als je niet de werper bent. Of geen beurt, zodat je kunt inschatten wat er wel gaat gebeuren.